Hírek
2017. Július 01. 18:41, szombat |
Belföld
Forrás: Bukovics Krisztián
Túl fűszeres? - Teszt Renault Megane Grandtour 1,2 TCe - VIDEÓVAL
Nagyon komolyan vették a franciák az új Megane-t, mind dizájn, mind technika terén. Kérdés, mire lesz elég, az biztos, hogy megér egy pillantást. Vagy inkább többet.
A Megane név alatt futó modellek megéltek már sok mindent, megjárták a poklot és a mennyet is, s abban most nem mennénk bele, melyikből jutott több. Viszont kétségtelen, hogy a franciák a típussal elég bátran kísérleteznek, ami vagy bejön, vagy nem, gondoljunk csak a kacsaseggű Megane-ra.
Az új modell esetében a cél nem változott – miért is változna -, a továbbra is konzekvensen Golf-kategóriának nevezett sávból a lehető legnagyobb szeletet kiharapni. A különbség csupán annyi, hogy ezúttal jó eséllyel jelentősen nagyobb mozgásteret kaptak a tervezők és a mérnökök, a Megane minden porcikáján érződik, hogy holmi eurocentes spórolással nem szabtak komolyabb gátakat sem a formatervezés, sem a beépített – mit beépített: bezsúfolt – technika terén. Hogy ettől sima hátasló helyett táltos paripa lesz-e a Megane-ból, fogós kérdés, az meg pláne, hogy a kategória vásárlói paripára vágynak-e egyáltalán.
Egy kicsit ugyanis az a furcsa helyzet állt elő, hogy a teszthét alatt folyamatosan azt éreztem, túl sok lett egy picit mindenből. Tudják, mint a bográcsban főtt marhalábszár pörkölt, amit nem elsózott a szakács, csupán a kelleténél egy leheletnyivel több lett a paprika, a bors, egy fejjel több a hagyma és kicsit megszaladt a bordeaux-i nedű is talán. Látványra, illatra, állagra remek, a zaft és hús csodás, de valahogy kicsit túlságosan fűszeres, bár ennek ellenére simán jöhet belőle a repeta.
Önellentmondás? Igen is, meg nem is.
A formaterv egészen különleges, és egészében nézve – nyilván szubjektív – magával ragadja a tekintetet. Nagyon is talán, mivel nehezen lehet egyszerre befogadni azt a rengeteg hajlítást és ívet, amit a Megane tervezői megálmodtak. A nagyra hízott orr rész a krómozott rácsokkal és a terebélyes márkajelzéssel – amely mögött talán az új Renault generációk sajátos eleme lesz, nyilván majd a vásárlók eldöntik, bejön-e ez az irány. És akkor jönnek az első lámpatestek, amelyek lehet, hogy önmagukban avantgarde dizájn darabok, de erre az elnyújtott „C” betűre egy hétig kerestem bármilyen rímet az autón. Nem lett meg, csak később, a fotók átnézésekor: az A oszloptól az egész autó oldalán az ablakok alatt végigfutó, majd a tetőig felfutó krómcsík hivatott erre a feladatra. Ahogy kedvenc kocsmárosom mondaná: fűcsomó legyek vagy állólámpa, ha erre az összefüggésre százból tíznél többen rájönnek az első találkozást követően. A hátsó lámpák ehhez hasonlatosan tűnnek inkább önálló elemnek, ugyanez a tetten érhető öncélúság köszön vissza itt is: tetszetős, vagány megoldás, de az összhatás egészen egyszerűen nem az igazi, egy kicsit mindenből túl sok.
Odabent ennél józanabb tervezési irányzat lett a befutó, kifejezetten kellemes vezetői környezetet raktak össze a franciák: az ülések nem csak jól néznek ki, de kényelmesek is, bár hajlamosak minden apró szöszt összeszedni.
A műszerfal teljes egészében digitális, olyannyira, hogy tetszés szerint különböző módon állíthatjuk be a fordulatszámmérő és sebességmérő megjelenését a két analóg, a vízhőmérsékletet és az üzemanyagszintet mutató óra között. A középső kijelzőt egész ügyesen integrálták a középkonzolba, és a ráérős tulajdonos jó eséllyel hónapokig is elbabrál majd rajta, mivel számtalan beállítási variáció áll rendelkezésre a már említett műszerfalcsoporttól kezdve az első és hátsó ajtók hangulatvilágításának színén keresztül a különböző vezetési módokig. Persze az is könnyen lehet, hogy kevésbé technokraták örülnek majd annak is, ha egyszer magukra hangolják valahogy az autót, és sikítófrászt kapnak majd, ha a gyermek rászabadul a beépített tabletra. Jobban járnak, ha ehelyett elszórakoztatják őt az automataparkolási segéd bemutatásával, amely már nem csak párhuzamosan, hanem a padkára merőlegesen, sőt haránt irányban is képes önállóan leparkolni az autót.
Így parkol magától a Megane
Érdekes, mutatós, de nem feltétlenül a legpraktikusabb megoldás a hűtés-fűtés intenzitását szabályozó érintőpanel, vezetés közben igényel némi megszokást a ventilátor fokozatának beállítása. A hőfok kezelése ezzel ellentétben a hagyományos forgókapcsolókkal lehetséges, természetesen a vezető- és utasoldalon külön-külön.
A kézifék szintén elektromos, és automatikus: a motor leállításakor bekapcsol, indításkor, gázadásra felold, könnyen megszereti az ember. És ebben a Renaultban a váltót sem fogja utálni, kifejezetten pontos szerkezet, maximum a kar lehetne egy picivel rövidebb, ahhoz, hogy ideális síkban legyen a gyors kapcsolgatásokhoz.
A Megane-el ugyanis lehet egész lendületesen autózni, ha egyedül, vagy maximum másodmagával autózik az ember, kellemes meglepetés volt az 1,2-es TCe kis turbós-benzines. Sosem voltam a downsizing híve, sőt, most is úgy gondolom, hogy zsákutca, kétségtelen, hogy a tesztautók nélkül eltöltött három év után érezhető az előrelépés e téren is: sokkal szélesebb tartományban jön a nyomaték, olyannyira, hogy néha még ahhoz is kedvet érez az ember, hogy tiltóhatárig forgassa a kis négyhengerest, pedig azért a piros skálázás felé közelítve érezhetően fogy az erő.
A motor rugalmasságára azonban jellemző, hogy egy dobogókői nem túlzottan forszírozott gyorsmenetben szinte végig hármas fokozatban lehet végigszerpentinezni, 40 és 110 között mindig akad elég erő. Fájdalom, hogy sajnos a fogyasztás viszont taposva meredeken emelkedik, ráadásul finoman adagolva a gázt sem könnyű hat liter közelében tartani: normál használat közben 7-7,5 litert mértünk.
Ami viszont kifejezetten dicséretes: kiforgatva nyilván hangoskodik a motor, viszont átlagos használat mellett meglepően csendben utazhatunk, megkockáztatom, hogy e téren a legjobbak közé tartozik a Megane, akár drágább kategóriákban is.
És akad még más jó pont is: a Megane Grandtour csomagtartója közel van a tökéleteshez. Alapból 521 liter, ami az ülések egy mozdulattal történő lehajtását követően a háromszorosára bővíthető, ráadásul extra könnyen pakolható: a fémmel bevont, védett perem csak jelképes, ráadásul a padló az átlagosnál alacsonyabban húzódik.
A Renault nagyon közel jár ahhoz, hogy a Megannal minden eddiginél erősebb konkurenciája legyen a riválisoknak: a formaterv talán túl sok lett, de a műszaki-technikai tartalom nagyon erős, a térkínálatra nem lehet panasz, a hangszigetelés pedig pazar. Az árazás sem szállt el, a Grandtour 5 millió forinttól indul az 1,6-os szívómotorral. Tesztautónk ennél közel másfélszer többet kóstált: a kétzónás automata klíma, esőérzékelős ablaktörlő, automata Renault kártya, nyolc hangszórós audiorendszer, a tolatókamerás középső érintőképernyő, táblafelismerő rendszer, parkolósegéd, távolságtartó tempomat és számos további biztonsági- és technikai extra nem olcsó mulatság. 7. 349.000 forint már komoly összeg, alaposan megnézi az ember, mire ad ki ennyit, ugyanakkor a Renault értékesítőknek azt hiszem, egyik korábbi Megane esetében sem volt ennyire könnyű dolga az érvekkel.
Kérdés, hogy mennyire ízlik majd a vevőknek a kicsit túlfűszerezett Megane, mindenestre tiszta szívvel kívánunk hozzá jó étvágyat, egy kóstolást biztosan megér!
Részletes műszaki adatok és árak itt:
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 09. 07:49, szombat | Belföld
Orbán Viktor: óriási gazdasági lehetőséget jelent, hogy az Egyesült Államok új elnöke barátja Magyarországnak
Óriási, korábban meg nem lévő gazdasági lehetőségként értékeli Orbán Viktor, hogy az Egyesült Államok új elnöke Magyarország barátja.
2024. November 09. 07:48, szombat | Belföld
Varga Mihály: Magyarország továbbra is befektetésre ajánlott, stabil kilátás mellett a legfrissebb hitelminősítői jelentés szerint
A berlini székhelyű Scope Ratings hitelminősítő megerősítette Magyarország befektetésre ajánlott besorolását stabil kilátás mellett - közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán pénteken este.
2024. November 09. 07:45, szombat | Belföld
EU-csúcs - Orbán Viktor: újra naggyá akarjuk tenni Európát
Elfogadták a magyar EU-elnökség által előterjesztett versenyképességi paktumot, a budapesti deklarációt az Európai Unió állam- és kormányfőinek pénteki informális ülésén.
2024. November 08. 06:00, péntek | Belföld
EPC-csúcs - Orbán Viktor: egyetértettünk abban, hogy legyen minél hamarabb béke Európában
Az Európai Politikai Közösség (EPC) csütörtöki budapesti találkozóján egyetértettek abban, hogy legyen minél hamarabb béke Európában - mondta Orbán Viktor miniszterelnök a tanácskozást követő sajtótájékoztatón.